Frågor & Svar
Tjänster
Vi har ingen startavgift på våra tjänster. Vi har ingen bindningstid på privattjänster, utan endast en månads uppsägningstid. På företagstjänster har vi 12 månaders bindningstid och 3 månaders uppsägningstid.
För digital faktura utgår ingen kostnad, du kan välja mellan faktura via e-post, sms, autogiro eller E-faktura. För pappersfaktura utgår en kostnad på 45 kr.
Nej, i dagsläget erbjuder vi ingen router i våra tjänster. Vi rekommenderar att ni köper router, digitalboxar samt övriga nätverksprodukter från våra lokala hemelektronikaffärer.
Alla fel ska anmälas till din tjänsteleverantör. De felsöker och felanmäler i sin tur till Stadsnätet om det skulle behövas. Din tjänsteleverantör återrapporterar till dig med besked.
Om du har en dator med nätverksuttag, prova först att koppla din dator direkt till mediaomvandlaren, utan att använda routern. Har du ingen mediaomvandlare, så ska det finnas ett nätverksuttag i väggen, prova att koppla datorn direkt till uttaget.
Får du ut rätt hastighet då, är det routern som är problemet.
Får du ändå inte ut rätt hastighet, kontakta supporten på 010-211 70 60 och följ knappval.
I dagsläget kan vi erbjuda tjänster från 10Mbit/s till 1000Mbit/s. Det pågår dock redan förberedande arbete i fibernätet för tjänster upp till 10000Mbit/s (10Gbit/s).
Vi har ingen begränsning i hur mycket surf (data) som förbrukas. Du kan med andra ord vara uppkopplad dygnet runt, året runt utan att du betalar mer än din månadsavgift.
Sök på din adress på fastbit.se för att se vilka tjänster som finns tillgängliga för dig.
En trådlös router får bäst trådlös spridning om den står centralt placerad. Ibland kan man behöva införskaffa accesspunkt och/eller repeater för att förbättra räckvidden. Dessa finns att köpa i din lokala hemelektronikbutik.
Vi tillämpar ångerrätt på 14 dagar under förutsättning att tjänsten inte är använd eller att du själv av egen vilja beställt tjänsten. Om du ingått avtal när du blivit uppringd av säljare, eller ingått avtal på exempelvis mässa, gäller Distansavtalslagen vilket innebär att du har laglig rätt till ångerrätt på 14 dagar, oavsett om du använt tjänsten eller ej. Du behöver dock meddela oss om du vill ångra köpet inom 14 dagar från det datumet avtalet ingåtts. Detta kallas för Ångerfrist.
Dessa kanaler ingår i vår bastjänst. Fler kanaler kan köpas till via sappa.se. Kanalerna levereras från antennutgången på din mediaomvandlare eller via antennuttaget i din lägenhet.
Navigera till inställningsmenyn på din TV och utför en ny kanalsökning över DVB-C-sändningssystemet (kabel). Du kan behöva en digitalbox om din TV inte har stöd för sändningssystemet DVB-C. Om du vill spela in program eller utöka ditt kanalutbud från Sappa, krävs en digitalbox eller modul. Om du är osäker på hur du genomför en kanalsökning, se efter i din bruksanvisning eller ta kontakt med den butik där du köpte din TV. Det finns även instruktionsfilmer kring kanalsökning för olika TV-fabrikat tillgängliga på www.sappa.se/digitalisering.
För supportfrågor kan du kontakta Sappa på telefonnummer 0774-444-744.
Du kan flytta med dig tjänsten under förutsättning att din nya adress är ansluten till Openbit eller annat nät vi kan leverera i. Skicka ett mail till info@fastbit.se med nuvarande adress samt din nya, så hjälper vi dig vidare.
Fyll i formuläret HÄR så återkommer vi till dig med bekräftelse.
Stadsnätet
Anmäl intresse eller beställ anslutning direkt på www.openbit.se/anslut
Vid intresseanmälan får du förutsättningar samt kostnadsförslag skickat till dig.
Du kan beställa bredbandstjänst genom att ansluta en nätverkskabel till port 1 från mediaomvandlaren till en dator, förslagsvis via en router. Efter att du öppnat en browser, exempelvis Chrome, Firefox eller Safari, kommer du till en beställningsportal där du kan välja vilken tjänst du önskar beställa. Beställningen skickas sedan till den leverantör du valt, som återkommer till dig med en bekräftelse.
Du kan även beställa tjänst med önskat inkopplingsdatum här på sidan under "Beställ tjänst".
Faktura
Du kan välja att få din faktura via
- - SMS
- - E-post
- - Autogiro
- - E-faktura
- - Pappersfaktura om det inte går med ovanstående
Oavsett vad du väljer så kommer en tydlig specifikation finnas med i PDF format som gör det smidigt för dig att spara ner/skriva ut om du så önskar.
Du kan välja att betala din faktura via Swish, schemalagd betalning direkt i fakturan, Autogiro eller via en klassisk bankinbetalning.
Fastbit AB kommer stå som avsändare på din faktura tillsammans med Billogram. Billogram sköter den digitala delen i utställande av din faktura och är vår samarbetspartner.
Du kommer med ett par knapptryck och genom att godkänna med bank-id registrera dig för autogiro via din första faktura (denna faktura kommer då också betalas automatiskt via autogiro).
Du kan även anmäla autogiro genom att söka efter Fastbit/Billogram i din internetbank.
Följ länken för att se en instruktion på hur du kan aktivera autogiro: Billogram Hjälpcenter - Hur aktiverar jag autogiro?
Gör så här:
- 1: Sök efter e-faktura på din internetbank
- 2: Använd sökfunktionen för leverantörer med e-faktura och leta upp Fastbit/Billogram.
- 3: När du hittat rätt klickar du och fyller i dina uppgifter, inklusive OCR-nummer från en faktura från Fastbit AB.
Ja, SMSet är från oss på Fastbit. Vi vill bidra till ett mer hållbart samhälle och önskar att våra kunder vill anmäla ett digitalt alternativ för fakturering.
Gå in på nedan länk för vidare hjälp:
Följ länken för att komma till Billogram hjälpcenter.
Billogram Hjälpcenter - Ändra eller ta bort schemalagd betalning
Följ länken för att komma till Billogram hjälpcenter.
Fyll i formuläret för att få din faktura digitalt
Med anledning av att vi fakturerar i förskott behöver du återkomma till oss på kundtjanst@fastbit.se med det kontonummer du önskar få överskjutande belopp insatt på.
Hittar du inte svar på din fråga?
Fyll i formuläret så återkommer vi!